Sunday, August 17, 2008

Hello World

Begitulah ucapannya "hello world" bila buat sesuatu tutorial bahasa programming yang baru. Kali aku pun nak guna "hello world" untuk merasmikan blog aku yang entah keberapa entah.

Kat sini aku nak bersama-sama kongsi pengalaman dan ilmu yang aku ada dengan opensource, terutama sekali berkaitan dengan Linux. Walaupun, aku guna Linux hanya sebagai hobi shj, mudah-mudahan dapat manfaatnya bersama2.

Dalam masa yang sama, aku pun guna gak software dalam Windows sebab ianya merupakan tools yang digunakan kat tempat aku kerja, kalau tak suka, mcm mana nak buat keje. Betul tak.

Baru ni aku ada cuba Linux Ubuntu, pada pandangan aku la, Ubuntu memang betul-betul "user friendly". Kalau dulu, nak install satu software pun, memerlukan masa yang lama. Tetapi, dengan Ubuntu, semuanya mudah.

Walaupun mudah, ilmu yang dapat ketika guna linux sebelum ni betul2 berguna. kalau takde dulu, takde la skrg. yang dulu-dulu tu adalah asas untuk yang ada sekarang ni. Bak kata orang tua, "bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian".

Okies, jumpa lagi. Related Posts with Thumbnails

No comments: