Sunday, January 18, 2009

Network kat rumah

Sebelum ni aku dah pun ada setup networking kat rumah aku ni. Terdiri daripada sebuah komputer desktop, server linux slackware dan switch hub 4 port. Network ni disambungkan kepada talian Streamyx. PC Desktop tu menjadi tempat untuk aku buat kerja dan melayari internet.

Time ada projek web programming (PHP), aku akan akses kepada server Linux Slackware tu. Tapi, kebelakangan ni aku sibuk, so server tu dah lama aku tak up. Makin banyak la habuk2 yang melekat kat server tu. Masa aku beli laptop tempoh hari, aku beli gak wireless broadband router. So sekarang ni aku dah bleh mobile kat rumah. Memang syok gitu, bleh buat keje kat mana2 pun.

Dengan kebolehan router, aku dah setkan router tu sebagai dialer kepada Streamyx. so, dengan hanya on kan router tu, aku dah pun online. Lebih mudah dari dulu. Kalau dulu, aku nak kena on kan dulu PC Desktop aku, dan upkan dialer streamyx.

Sekarang ni nak configure network dah semakin mudah, dengan modal yang tak seberapa je. yang penting kena la sentiasa ada keinginan nak mencuba menda2 baru. Lebih2 lagi dengan kemudahan internet 24 jam, macam2 ilmu kita bleh dpt. Gunakan dengan bijaksana.

mcm ni la rupanya router aku tu, amacam ? cantek tak. cute je kan.
Try la cari, murah je.






Aztech WL830RT4 Related Posts with Thumbnails

No comments: